e
Løgn og bedrag - nyt støjhelvede
truer:
Næsten en femdobling af
store fly
i Roskilde Lufthavn
Løgn og bedrag skal bane vejen
for Roskilde Kommunes tilladelse
til, Tuneposten Af Dan
Bjerring Så er den
gal igen. Roskilde Kommune har
givet tilladelse til en
fire-femdobling af den tunge
trafik med store fly over ti
tons på Roskilde Lufthavn – og
til og med lusker de også en
generel fordobling af trafikken
igennem i forhold til i dag. Det
betyder, at mens der i dag må
lande / starte godt 2.600 store
fly over 10 tons, vil Roskilde
Kommune i fremtiden tillade
12.000 fly.
Ulovlig start-/landingsbane
Charter og discount
Hurtig reaktion
Ringe retsbeskyttelse
Salamimetoden
Hvad med Tune Skov?
at 12.000 store fly kan
starte/lette fra Roskilde
Lufthavn
Og det sker vel at mærke uden at
gennemføre en VVM-undersøgelse,
der ellers burde være
forudsætningen for alle større
indgreb mod den eksisterende
”miljøorden”.
Københavns Lufthavne – der ejer
Roskilde Lufthavn, har ansøgt
Roskilde Kommune om et ”tillæg”
til den eksisterende
miljøgodkendelse med henvisning
til, at der ikke er brug for i
den forbindelse at foretage
anlægsarbejder – en udvidelse af
start-/landingsbaner.
Samtidig påstås det, at der ikke
vil ske udvidelse af
støjkonturerne i forhold til
”fuld normal drift”.
Det sidste er dog ifølge
formanden for StopStøjen, Torben
Steen Hansen, ”alvorlig
manipulation med sandheden”,
fordi det af ansøgningen
fremgår, at ”fuld normal drift”
er 121.000 operationer (store OG
små fly OG helikoptere). Det har
i realiteten ”kun” været godt og
vel det halve i 2015, men
støjkurverne er udfærdiget ud
fra ”fuld normal drift”.
Når det IKKE er nødvendigt med
udvidelse af banerne, skyldes
det, at der for otte år siden
blev anlagt en ”ulovligt
godkendt baneudvidelse” – den
nåede at blive bygget i huj og
hast nat og weekender – fordi
Naturklagenævnet ikke ville give
opsættende virkning på den
klage, som StopStøjen indsendte
og senere vandt. Den ER altså
fortsat ulovlig, og forudsættes
således, da StopStøjen vandt
klagen – ikke anvendt.
Torben Steen Hansen er ikke i
tvivl om, at udvidelsen af
start-/landingstilladelserne til
12.000 skal bruges til at
etablere især ruter med
charterfly og discountselskaber
som eksempelvis Ryan Air i
Roskilde Lufthavn, og da
charterselskaberne især opererer
om sommeren og især i
weekenderne, kan beboerne i de
omgivne byer imødese et sandt
støjhelvede fra startende og
landende fly. Dertil kommer for
eksempelvis Tune en voldsom
trafik til og fra lufthavnen.
Samtidig mener Torben Steen
Hansen, at det er dybt
urimeligt, at én kommune alene
kan tage sig af så teknisk
komplicerede sager og tilmed
reelt afgøre, om borgerne i de
tilstødende kommuner skal
udsættes for et stærkt forhøjet
støjbillede:
– Og så skal man selv opdage
annonceringer af
miljøgodkendelser på kommunernes
hjemmesider. Det giver alle
muligheder for at luske sagerne
igennem. Samtidig viser alle
erfaringer fra virkelighedens
verden, at flyene IKKE følger de
korridorer, der er støjmålt ud
fra, men flyver som det passer
dem ind over hovederne på os.
Derfor er de beregnede støjkort
ren fiktion, fortsætter
formanden for Stop Støjen.
Da Stop Støjen blev opmærksom
på, hvad Roskilde Kommune i skøn
forening med Københavns
Lufthavne pønser på, trådte
Strategigruppen sammen med et
døgns varsel, og der er
udfærdiget en fire sider lang
klage til Natur- og
Miljøklagenævnet og Roskilde
Kommune.
I den opfordrer Torben Steen
Hansen på vegne af Stop Støjen
til, at klagenævnet giver klagen
”opsættende virkning”, idet han
”frygter, at Københavns
Lufthavne A/S, har handlet i ond
tro”.
Han henviser blandt andet til,
at Københavns Lufthavne forsøger
at fremstille 121.116
operationer som ”fuld normal
drift”, mens ”fuld normal drift”
i 2015 har været 67.263
operationer.
Som naboer til lufthavnen
oplever borgerne i området ”en
særdeles ringe retsbeskyttelse”:
- Roskilde Lufthavn drives efter
en rammegodkendelse, der daterer
sig helt tilbage til 1997.
- Roskilde Lufthavn har i nyere
tid fået lov til at øge antallet
af helikopteroperationer, så
støjgenerne allerede er øget
væsentligt.
- Støjkort er ren fiktion,
eftersom flyene ikke holder sig
til de angivne flyveveje ind og
ud af lufthavnen. Det ved jeg
fra utallige
henvendelser fra naboer til flyvevejene.
- Københavns Lufthavne har
tidligere forsøgt at omgå
VVM-reglerne – og gør det nu
igen. VVM-reglerne skal sikre,
at
beslutninger om at give lov til at udvide træffes på et veldokumenteret
grundlag, som både politikere og
borgere kan forstå.
- Ansvaret for en så stor og
kompliceret virksomhed som
Roskilde Lufthavn burde slet
ikke ligge hos en interessepart
som
Roskilde Kommune, men hos staten.¨
- I Roskilde er kompetencen til
at udstede miljøgodkendelse
givet til én embedsmand, og
siden 1995 har tre forskellige
unge miljøsagsbehandlere på
skift skullet løfte ansvaret for
miljøsagsbehandlingen på
Roskilde Lufthavn. Heroverfor
står Københavns Lufthavns store
miljøafdeling med
topprofessionelle
lufthavns-eksperter.
Torben Steen Hansen skriver
blandt andet, at Københavns
Lufthavne nu forsøger at benytte
salamimetoden, hvor man bid for
bid lemper sine ønsker igennem –
uden at konsekvenserne for
naboerne bliver fuldt belyst:
- Som nabo føler man sig som
David mod Goliat, og i denne sag
vurderer jeg, at både embedsværk
og politikere i Roskilde, Lejre,
Solrød og Greve kommuner er
blevet ”taget ved næsen” – for
ikke at benytte ordet
manipuleret! Københavns
Lufthavne hævder desuden, at der
ikke vil ske ændringer af
mængden af råstoffer,
færdigvarer og affald – herunder
spildevand – ind og ud af
lufthavnen. Der er INGEN
dokumentationen for, at det ikke
skulle være tilfældet. Tvært i
mod må man da forvente, at en
fordobling af trafikken –
herunder en fire-femdobling af
rute-, charter og fragtfly – vil
medføre forøgelse af blandt
andet trafik til og fra
lufthavnen, støj- og
luftforurening i oplandet,
lufthavnsstøj fra
motorafprøvninger og
tomgangskørsler samt
strømgeneratorer, afledt
overfladevand med glykol og urea
fra henholdsvis afisning af fly
og baner samt olie- og
brændstofspild fra tankning af
fly og strømgeneratorer, siger
Torben Steen Hansen.
Han nævner desuden, at
lufthavnen har forlangt fældning
af store tr��er i oplandet, og
han frygter derfor, at den
nyplantede skov ved Tune, som
skal beskytte vores drikkevand,
på sigt vil komme under pres fra
lufthavnen:
- Samlet set er
miljøgodkendelsen rodet og
uoverskuelig og langt fra på
niveau med det, man kunne
forvente udarbejdet for så
kompliceret en virksomhed som
Roskilde Lufthavn. Da ingen af
støjkurverne viser den reelle
støjudbredelse i dag, er
konklusionerne om, at det
samlede antal støjbelastede
boliger i byområder vil blive
reduceret med cirka ti procent
og det samlede antal
støjbelastede boliger i landzone
vil blive reduceret med cirka
seks procent, ren fiktion. Det
ville have fremgået, hvis man
havde sammenlignet støjkonturer
med den aktuelle beflyvning med
det godkendte. Det reelle
billede vil være, at langt flere
boliger end i dag vil blive
støjbelastede, påpeger Torben
Steen Hansen, som i øvrigt
undrer sig over, at man ikke har
inddraget StopStøjen, når
kommunen ved, at man har dette
forum, der repræsenterer naboer
til lufthavnen:
- Man kan få den tanke, at man
slet ikke har været interesseret
i at inddrage naboerne, siger
han.